Frågor & Svar

  • Användarguide - Hur använder jag ParkMan?

    Här kommer en liten guide över hur appen fungerar. Den detaljerade guiden till trots är det snabbt och smidigt att starta och avsluta parkeringar.

    • Öppna ParkMan-appen närd du kommer till en parkeringsplats där ParkMan fungerar som betalmedel
    • Appen hittar din position med hjälp av telefonens GPS-funktion. Genom att flytta på kartan kan du vid behov se till att platsen där din bil står väljs, om telefonens positionering inte är exakt. Appen visar
    • Till näst trycker du på "Parkera här"
    • Från denna ruta väljer du fordon, preliminär sluttid samt betalmedel.
    • När plats, tid samt registernummer är rätt trycker du på "Bekräfta".
    • Vänta tills appen visar en timer för hur länge det är kvar på parkeringstiden. Det är ett säkert tecken på att parkeringen startat.
    • När du återvänder till bilen och tänker avsluta parkeringen, öppna appen och tryck på den röda "Avsluta parkering"-knappen. Tryck på "Bekräfta" för att avsluta parkeringen.
    • Du vet att parkeringen avslutats när det dyker upp ett kvitto för parkeringen i appen.
  • Inloggning med telefonnummer

    En ny användare går med i ParkMan med hjälp av sitt telefonnummer, med möjligheten att senare lägga till e-postadressen t.ex. för automatisk leverans av månadskvittot som annars går att ladda ner i menyn "Betalning och kvitton".

    En s.k. gammal användare, som gått med i ParkMan via e-postadress, kan fortfarande logga in på sitt existerande konto t.ex. efter telefonbyte. Genom att göra det här kommer betalinformation, parkeringshistorik och fordonets registreringsnummer att flyttas över till den nya telefonen. Så här loggar du in på ditt existerande konto:

    • Ladda ner ParkMan på telefonen via Google Play/App Store
    • Välj "Logga in"
    • Bekräfta ditt telefonnummer
    • När du har bekräftat telefonnumret kommer appen be dig logga in med din e-postadress och ParkMan-lösenord.
    • Efter att du har gjort detta är ditt telefonnummer kopplat till ParkMan-konto. Från och med nu kommer du logga in enbart med telefonnummer. Du hålls ändå inloggad på ditt konto som förut, inloggning krävs endast vid t.ex. Telefonbyte eller ominstallation av app.
  • Varifrån får jag en ParkMan-fönsterdekal?

    Fönsterdekalerna behövs inte längre. Alla parkeringsövervakare som godkänner ParkMan kollar numer betalningarna elektroniskt direkt om det är så att det inte finns en traditionell parkeringsbiljett i vindrutan. Det räcker alltså med att byta registernumret i appen, så är det bara att parkera :)

  • Jag skaffade en ny bil, vad behöver jag göra i appen?

    I ParkMan-appens övre vänstra hörn finns appens meny (☰-knappen). Ur menyn hittar du "Fordon", via vilken du kan lägga till och ta bort fordon. Du väljer rätt bil i parkeringens bekräftelsevy, genom att trycka på registreringsnumret som visas.

    Appen har också en fiffig funktion som ber dig välja bil varje gång du startar en parkering, om du har fler än en bil kopplad till appen. Du kan aktivera den från "Fordon" genom att trycka på "Be mig alltid välja bil" (iOS) eller "Fråga alltid vilken bil jag vill välja"

  • Beaktar ParkMan de kostnadsbelagda tiderna?

    Jadå. Appen visar alltid den totala längden på parkeringstiden, men känner av när den bör och inte bör ta betalt. APpen tar alltså inte betalt för en parkering, eller den delen av en parkering, som är aktiv utanför dessa tider.

    Det här gör det möjligt att lämna bilen på samma plats över natten (där det är tillåtet), utan att du behöver vakna följande morgon bara för att starta parkeringen. Du kan gott sova vidare så länge du startat en tillräckligt lång parkering kvällen före.

  • Varför misslyckades dragningen av pengar från mitt kort? Vad kan jag göra åt saken?

    De vanligaste orsakerna till att en betalning misslyckas är:

    • Betalkortets inställningar tillåter inte köp på internet, eller så är en annan begränsning aktiverad (t.ex. saldogräns)
    • Det fanns inte tillräckligt med täckning på kortet
    • Kortet som ligger kopplat till ditt ParkMan-konto är inte längre aktivt (t.ex. Kan kortet ha utgått eller blivit utbytt av banken)

    Det snabbaste sättet att slutföra betalningen är att fylla i kortuppgifterna i appen igen. Även om kortet är detsamma som förut görs ett nytt dragningsförsök när du fyller i kortuppgifterna igen.

    Gör så här för att uppdatera kortet:

    • Kontrollera att du har den senaste appversionen installerad via din telefons appbutik.
    • Öppna ParkMan-appen i din telefon och sedan appens meny från i det övre vänstra hörnet.
    • Välj Betalning och kvitton
    • Tryck på de tre prickarna till höger om kortet från vilket betalningen misslyckades och sedan på den gröna pennknappen för att sedan fylla i kortuppgifterna.

    Betlakortet är nu uppdaterat och den innestående räkningen är betald (när appen meddelar att kortuppdateringen lyckades).

  • Hur uppdaterar jag mitt betalkort?

    Följ dessa steg för att uppdatera betalkortet och slutföra betalningen manuellt:

    • Kontrollera att du har den senaste appversionen installerad via din telefons appbutik.
    • Öppna ParkMan-appen i din telefon och sedan appens meny från i det övre vänstra hörnet.
    • Välj Betalning och kvitton
    • Tryck på de tre prickarna till höger om kortet från vilket betalningen misslyckades och sedan på den gröna pennknappen för att sedan fylla i kortuppgifterna.

    Appen kontrollerar kortet hos banken och meddelar efter en stunds tänkande att kortuppdateringen lyckats.

  • Varför har det dragits pengar från mitt konto trots att jag inte parkerat den dagen?

    Vi tar betalt för en månads parkeringar på en gång, som en klumpsumma i början av följande kalendermånad. Dragningen gäller alltså tidigare utförda parkeringsbetalningar. Du hittar ett kvitto för dragningen under appmenyn "Betalning och kvitton"

  • Vad ingår i ParkMans taxa?

    ParkMan debiterar 10% av parkeringens pris plus 3.00 kr per parkering. Hanteringsavgiften täcker transaktionskostnader samt appens funktioner. Vi har inga fasta månadskostnader, du betalar enbart om du parkerar. Med ParkMan behöver du aldrig betala i onödan. Du behöver inte uppskatta hur länge du blir kvar på platsen för att sedan betala för mycket med mynt, utan betalar enbart för den tid du verkligen parkerar.*

    I det långa loppet blir det billigare att använda ParkMan, då du kan avsluta betalningen när du kommer tillbaka till bilen. ParkMan är även smidigare som betalsätt, eftersom att du vid behov kan förlänga parkeringen varifrån som helst, så länge du har en fungerande internetuppkoppling.

    * ParkMan följer parkeringsplatsens taxa. Vissa platser har t.ex. En fast minimi-, tim- eller dagstaxa. I appen visas preliminärt slutpris för parkeringen innan du startar den.

  • Hur kan jag få ett kvitto över parkeringarna?

    Du kan begära kvitto över enstaka parkeringar så här:

    • Öppna appen i din telefon
    • Öppna menyn från ☰-knappen uppe till vänster
    • Välj "Parkeringar" och kryssa för parkeringen eller parkeringarna du vill ha ett kvitto över
    • Tryck på den gröna knappen som dyker upp i nedre kanten av rutan. Beviset för de valda parkeringarna skickas nu till dig per mail

    Du kan spara detta bevis som PDF via e-postmeddelandets utskriftsfunktion. Välj "Spara som PDF" i listan över tillgängliga skrivare. När vi tar betalt för den pågående månadens parkeringar kommer vi skicka ett komplett kvitto till dig över alla parkeringar och andra transaktioner. Detta kvitto kan sparas som PDF direkt via en knapp i själva mailet.

    Märkväl att det också är möjligt att ladda ner månadskvitton direkt från appen, via menyn "Betalning och kvitton".

  • Påminnelse för avslutande av parkering

    När du startar en parkering i ParkMan kan du ställa in den beräknade parkeringstiden (allt mellan 15 minuter och 4 veckor) och parkeringstiden kan dessutom ändras under parkeringens gång. Appen varnar dig 15 minuter före tiden skulle ta slut på parkeringen.

    Ifall den så kallade smart-påminnelsen (“Påminn mig vid bilen”) är aktiverad försöker ParkMan-appen också påminna dig för att sluta parkera när du återgår till bilen baserat på GPS-lokaliseraren. Du kan försöka förbättra noggrannheten i telefonens inställningar genom att ställa in “Förbättra platsangivelsens exakthet“ (Android), eller så att ParkMan kan använda platsen "Alltid" (iOS), dessutom hjälper det att ha Wi-Fi och Bluetooth aktiverade.

    Märkväl att appens notifikationer följer telefonens ljudprofil. Om din telefon är inställd på Stör ej-läge kan ParkMan inte skicka notifikationer med ljud.

  • Jag fick en parkeringsbot trots att jag använde ParkMan. Vad händer nu?

    Det var olyckligt! Det bästa du kan göra är att höra av dig till de som skrev ut boten. De kan kontrollera saken närmare. Orsaken till att boten skrevs ut samt kontaktuppgifter till dem som skrev ut den bör finnas på lappen.

    Om du vill kan vi ta en titt på vissa av detaljerna härifrån. Skicka oss i så fall en bild på boten till support@parkman.se. Inkludera din e-postadress eller telefonnummer du har kopplat till ParkMan, så tar vi oss en titt.

  • Hur fungerar rabattkampanjen för nya användare och “Bjud in en vän”-kampanjen?

    Du kan tjäna upp till fem parkeringsrabatter genom att gå med i ParkMan med en kampanjkod och genom att bjuda in vänner till ParkMan. Rabatterna är värda upp till 100.00 kr per styck.

    Den nya användaren går med via länken du skickat dem eller fyller i din kampanjkod när de går med i ParkMan. När de börjar använda ParkMan får ni varsin rabatt - huset bjuder! Den nya användaren bör fylla i all nödvändig information för parkering för att rabatterna ska aktiveras.

    • Kampanjens begränsningar är:
    • Du kan tjäna upp till fem rabatter under dessa kampanjer som är aktiva tills vidare
    • En bil kan få rabatt på upp till tre ParkMan-konton, så att t.ex. en liten familj eller en grupp vänner som delar bil alla kan få varsin rabatt.
  • Hur ändrar jag e-postadressen eller telefonnumret på mitt ParkMan-konto?

    Om du vill ändra e-postadressen eller telefonnumret på ditt ParkMan-konto, vänligen kontakta vår kundsupport på support@parkman.se.

    I ditt mail, ange telefonnumret eller e-postadressen som just nu finns på ditt ParkMan-konto samt den information du vill använda istället. Vi ber dig också bekräfta minst två av följande:

    • De fyra sista siffrorna av ditt betalkortsnummer (ingen CVC/CVV, tack), eller
    • Datum samt ungefärlig tid för din senaste ParkMan-parkering, eller
    • Datum samt summa för den senaste betalning vi dragit från ditt kort

    Med den här informationen kommer vi åt att ändra kontaktuppgifterna på ditt ParkMan-konto.

  • Hur uppdaterar jag mitt betalkort?

    Följ dessa steg för att uppdatera betalkortet och slutföra betalningen manuellt:

    1. Kontrollera att du har den senaste appversionen installerad via din telefons appbutik.
    2. Öppna ParkMan-appen i din telefon och sedan appens meny från i det övre vänstra hörnet.
    3. Välj Betalning och kvitton
    4. Tryck på de tre prickarna till höger om kortet från vilket betalningen misslyckades och sedan på den gröna pennknappen för att sedan fylla i kortuppgifterna.

Hittade du inte det du letade efter?

Kontakta oss:

support@parkman.se

+46 8 557 66 039 (vardagar 7-18, helger 9-12)